F-35 시험비행 프로그램, 이정표 달성하며 전투능력 성숙도 입증
2014-08-27
텍사스 주 포트워스, 2014년 8월 25일 - 록히드마틴의 F-35 합동타격전투기 프로그램은 8월에도 무장 분리, 소프트웨어 호환성, 비행시간 달성 등 프로그램 성숙도를 입증해주는 각 분야별 시험비행 이정표를 지속적으로 달성했다.
록히드마틴의 F-35 프로그램 시험 및 검증담당 J.D. 맥팔란 (J.D. McFarlan) 부사장은 “이번 주요 이정표 달성은 여러 정부 부처 및 통합시험 팀 간의 세부계획, 협조 및 실행 능력의 직접적인 성과이다”라며, “이 모든 시험비행 이정표 달성은 F-35의 시험비행 진전 사항을 입증하고, 미국해병대의 F-35B 최초 작전가능시기(IOC) 발표를 향해 한걸음 더 다가섰다”고 설명했다.
F-35A AF-1호는 지난 8월13일 에드워즈 미 공군기지에서 합동 정밀 직격탄인 JDAM(GBU-31)을 성공적으로 분리하고 동시에 400회 비행을 달성했다. F-35가 2,000파운드급 정밀 유도탄인 GBU-31 Mark-84를 투하한 것은 이번이 처음이다. 종전의 GBU-31 분리시험은 벙커버스터 탄인 BLU-109 실전탄으로 실시되었다.
이에 앞서 F-35B BF-1호 및 BF-4호는 8월9일 Block 2B 소프트웨어 성능 요구사항의 일환인 “모드4 (Mode 4)” 편대 시험비행을 완수했다. J.D. 맥팔란 (J.D. McFarlan) 부사장은 “모드4 비행에는 단거리 이륙 및 수직착륙(STOVL) 엔진체계가 운영되며, 리프트 팬 (lift fan), 롤 포스트 노즐 (roll post nozzle) 및 3-베어링 회전 노즐 (three-bearing-swivel nozzle) 작동, 그리고 모든 엔진시스템의 도어 및 주입구 개방 등이 가동된다”고 말했다. 그는 이어, “이번 시험비행은 F-35B 단거리이륙 및 수직착륙기의 편대비행 작전능력을 보여줬고, 항공모함 지원능력을 나타냈으며, 이것은 F-35B 최초 작전가능시기(IOC) 발표에 핵심 이정표다”고 덧붙였다.
한편 F-35B기인 BF-3호는 지난 8월 14일부터 15일까지 양일간 첨단 중거리 공대공 미사일인 AIM-120 AAVI (Air Vehicle Instrumented)를 비행 중 2차례 성공적으로 발사하여 소프트웨어 2B를 전 F-35에 적용하는데 필요한 무장분리 요구사항을 충족했다. 이날 F-35B는 AIM-120 레이더 유도 미사일을 대서양 시험사격장에서 발사했다. J.D. 맥팔란 (J.D. McFarlan) 부사장은 “2B 소프트웨어 탑재 및 운용 능력은 5세대 플랫폼의 최초 전투능력을 제공하는 매우 중요한 소프트웨어다” 라며, “무장운용 능력은 가장 강력한 전투능력 중 하나다” 라고 밝혔다. 그는 또한 “블록 2B 소프트웨어의 성공적인 운용은 수십 년간 노력의 결과이며, F-35 운용 국가에게 강력한 전투 능력을 제공하고 자신감을 부여한다” 고 덧붙였다.
시험비행 이정표 달성과 함께, 공군용 F-35A의 시스템 개발 및 성능시현(SDD)전투기들은 8월14일 총 비행시간 4,000시간을 초과했다. F-35 전체 프로그램은 총 19,500시간을 달성했으며 그 중 SDD전투기는 8,000시간을 초과했다. 지난 8월13일 F-35A인 AF-1호는 비행 400회를 달성했으며, F-35A AF-4호은 8월 11일 500회, F-35C CF-2호는 8월14일 300회를 각각 달성했다.
F-35 라이트닝 II는 첨단 스텔스 기능을 전투기의 속도와 민첩성, 첨단 미션 시스템, 완전히 융합된 센서 정보, 네트워크 기반 운영 및 첨단 후속 운영유지에 결합한 5세대 전투기이다. 각기 뚜렷한 특성을 지닌 3개의 F-35 기종은 미공군의 A-10과 F-16, 미 해군의 F/A-18, 미 해병대의 F/A-18 및 AV-B 해리어 그리고 최소한 10개의 다른 국가의 다양한 전투기들을 대체하게 된다. 2015년 7월로 예정된 미 해병대의 IOC 발표에 이어, 미 공군과 해군이 각각 2016년 8월과 2018에 IOC를 발표할 계획이다.
메릴랜드주 베데스다에 본부를 두고 있는 록히드마틴은 전세계에 걸쳐 약 113,000명의 직원을 두고 있는 글로벌 보안 전문 회사로서, 첨단 기술시스템, 제품, 서비스 분야의 연구, 설계, 개발, 제조, 통합, 지속적 유지 업무를 주로 하고 있다. 2013년 순매출은 $454억을 기록했다.
사진 설명:
지난 8월6일, F-35B기인 BF-1호 및 BF-4호는 메릴랜드주 파투센트리버 미 해군 항공기지 상공에서 ‘모드4’ 편대비행을 완료했다. 이번 비행은 BF-1호에는 댄 레빈 (Dan Levin), BF-4호에는 마이크 킹엔 미국해병대 소령이 담당했다. (사진: 록히드마틴 제공)
마이크 킹엔 미국해병대 소령이 조종한 F-35B BF-3호는 지난 8월14일 메릴랜드주 파투센트리버 미 해병 항공기지에서 최초 실탄시험을 하며 AMRAAM AIM-120을 발사했다. (사진: 록히드마틴 제공)
F-35 FLIGHT TEST PROGRAM MILESTONES MATURING COMBAT CAPABILITIES
2014-08-27
FORT WORTH, Texas, August 25, 2014 -The Lockheed Martin [NYSE: LMT] F-35 Joint Strike Fighter (JSF) program continued a steady path of flight test milestones in August, including weapons separation, software compatibility and flight hours, all demonstrating program maturity.
“The test milestones are a direct result of the detailed planning, coordination and execution between various government teams and the integrated test force,” said J.D. McFarlan, Lockheed Martin's Vice President for F-35 Test & Verification. “Every testing milestone demonstrates the development of the F-35 in successive steps toward enabling the U.S. Marine Corps to attain its F-35B Initial Operational Capacity (IOC) next year.”
F-35A aircraft AF-1 accomplished its 400th flight during a successful GBU-31 Joint Direct Attack Munition (JDAM) aircraft separation test on Aug. 13 at Edwards Air Force Base, California. This was the first GBU-31 Mark-84 (2,000-pound guided munition) separation demonstration from the F-35. Previous GBU-31 separations were with the BLU-109 (Bomb Live Unit) bomb body.
F-35B aircraft BF-1 and BF-4 completed “Mode 4” formation testing on Aug 9th, as required for Block 2B software capability. “In Mode 4 operations, the STOVL Propulsion System is engaged, the lift fan, roll post nozzle, and three-bearing-swivel nozzle are operating, and all propulsion system doors and inlets are open.. Flight testing validated the F-35B Short Take Off and Vertical Landing (STOVL) variant’s ability to operate well in this configuration during formation flight which supports operations around the ship; a key milestone for the F-35B path to IOC,” McFarlan said.
F-35B aircraft BF-3 completed the 2B software fleet release weapon separation requirements for the F-35B with two successful AIM-120 Advanced Medium Range Air-to-Air Missile (AMRAAM) Air Vehicle Instrumented (AAVI) separation flights on consecutive days, Aug. 14 and 15. The AIM-120 radar-guided missiles were launched over the Atlantic Test Range. “2B software fleet release is critical to the warfighter because it delivers the first combat capability to our most dominant 5th generation platform. Weapons employment is one the most critical combat capabilities. This culminates years of dedicated work that proves safe separation in 2B configurations and provides this capability and confidence to our customers,” McFarlan said.
Along with the testing milestones, to date, the overall System Development and Demonstration (SDD) F-35A test fleet surpassed its 4,000th flight hour on Aug. 14 and in total, the F-35 Fleet has surpassed 19,500 flight hours, with more than 8,000 hours in SDD aircraft. F-35A aircraft AF-1 achieved its 400th flight milestone on Aug. 13; F-35A aircraft AF-4 surpassed 500 flight hours, Aug. 11 and F-35C aircraft CF-2 achieved 300 flights on Aug. 14.
The F-35 Lightning II, a 5th generation fighter, combines advanced low observable stealth technology with fighter speed and agility, fully fused sensor information, network-enabled operations and advanced sustainment. Three distinct variants of the F-35 will replace the A/OA-10 Thunderbolt II and F-16 Fighting Falcon for the U.S. Air Force, the F/A-18 Hornet for the U.S. Navy, the F/A-18 and AV-8B Harrier for the U.S. Marine Corps, and a variety of fighters for at least 10 other countries. Following the U.S. Marine Corps’ planned 2015 IOC, the U.S. Air Force and Navy intend to attain IOC in 2016 and 2018, respectively.
Headquartered in Bethesda, Maryland, Lockheed Martin is a global security and aerospace company that employs approximately 113,000 people worldwide and is principally engaged in the research, design, development, manufacture, integration and sustainment of advanced technology systems, products and services. The Corporation’s net sales for 2013 were $45.4 billion.
Photo cutlines:
F-35B aircraft BF-1 and BF-4 fly together in Mode 4 formation near NAS Patuxent River, Md., piloted by Mr. Dan Levin (in aircraft BF-1) and USMC Major Mike Kingen (in aircraft BF-4), Aug. 6.
(Lockheed Martin photo by Andy Wolfe)
F-35B aircraft BF-3, piloted by USMC Maj Michael Kingen, fires an AIM-120 Advanced Medium Range Air-to-Air Missile (AMRAAM) in the first live fire test from NAS Patuxent River, Md., Aug. 14.
(Lockheed Martin photo - from video - by Dane Wiedmann)