*아래 글은 대한항공(KAL) 월간 기관지인 <beyond> 2010년 6월호에 청탁에 의해 쓰여져 게재된 것임을 밝혀둔다.
진정한 항공인 셍텍쥐페리의 문학과 인생
정소성(소설가, 단국대학교 명예교수)
인류사 속에서 수많은 소설가들이 별처럼 명멸하지만 프랑스의 소설가 셍텍쥐페리처럼 은은하고 영롱한 빛을 발하는 사람은 없다.
프랑스에서는 위대한 인물의 유골을 빵떼옹 신전에 모셔놓고 있다.
지중해상에서 산화한 셍텍쥐페리의 유골이 여기 빵떼옹 신전에 모셔질 수는 없다. 유골이 없기 때문이다. 그래서 그의 이름을 이 신전의 기둥에 각인시켜 놓았다. .
소설가로서 셍텍쥐페리는 과작의 작가이다.
중편정도의 분량을 조금 초과하는 장편소설 네 편이 그가 남긴 작품 전부이다.
<남방우편기>(1928년,29세),<야간비행>(1931,32세),<인간의대지>(1939,40세),<전시조종사>(1942,43세)가 전부이다. 이외에 동화집 <어린왕자>(1043,44세)가 있고, 사후 수상집인 <성채>가 있다.
창공과 구름과 바람 그리고 세 사람의 누이동생들과 하나의 남동생, 그리고 친구파이럿 메르모즈와 기요메, 그리고 조국 프랑스를 사랑한 사나이, 감동어린 그의 소설들은 결국 이들을 가슴으로 사랑한 한 파일럿의 사랑의 족적이다.
셍텍쥐페리는 1900년 리용에서 태어났다.
아버지는 큰 고성을 두 채나 가진 사람으로 백작의 작위를 가지고 있었다. 유일한 남동생 프랑스와가 있었는데 요절하였다.
아버지가 남긴 두 개의 고성에서 5 형제는 정말 동화같은 어린 시절을 보냈다.
고향의 이런 저런 학교를 다니다가, 그가 15세 되던 해 프랑스를 떠나 스위스의 프리부르로 유학을 갔다. 3년간 공부하였는데, 셍텍쥐페리가 성장한 후 항상 그리워하는 학교였다. 3년을 보낸 후에 바깔로레아(수능고사) 준비를 위해 빠리로 돌아와 사립학교인 보쉬에 기숙학교에 들어갔다. 20세 때 해군사관학교 입학시험에서 낙방하였다.
21세 때 빠리 미술학교 청강생으로 입학하여 6개월간 그림 공부를 하였는데, <어린왕자>의 그림을 그가 그릴 수 있었던 것은 이 학교에서의 그림 수련 탓이다.
셍텍쥐페리가 비행기와 인연을 맺은 것은 22세 되던 해 그가 군복무를 위해 공군에 입대하면서이다. 전투비행단 2연대 소속이었으나, 정비부대에 배속되었다. 하지만 개인 교습을 받아 조종사가 되었으며, 사관생도 자격으로 카사블랑카 부대에 배속되었다.
24세가 되는 1923년, 공군중위로 빠리의 공항을 지키는 제34전투비행연대에 배속되었다. 애기가 부르제 공항에 추락해 심한 두개골 골절상을 입었으나 가까스로 회복하였다.
시인이지 소설가인 루이즈 드 빌모랭과 약혼하였으나 곧 파혼하였다.
공군을 제대한 셍텍쥐페리는, 빠리의 작은 상업회사에 취직하여 평범한 회사원이 되었다가, 오토모빌 소레 자동차회사의 영업사원으로 생계를 이어간다.
파혼의 상처를 잊기 위해, 보쉬에 기숙학교 시절의 친구의 여동생인 르네 드 쏘신느와 사귀고 그녀에게 수많은 편지를 보낸다. 이 서간집도 남아있다.
보쉬에 기숙학교 시절의 스승인 한 신부의 추천으로 라테코에르 항공사에 취업, 드디어 툴루즈-다카르항로의 조종사가 되었다.
이 기간 동안의 여정을 소설화한 것이 <남방우편기>이다. 소설 속의 여주인공 즈느비에브는 루이즈 드 빌모렝이다. 주인공이 약혼녀 즈느비에브와 함께 사랑의 탈출을 감행하지만, 여행 도중 여인의 까탈스럽고 여성다운 잔신경 때문에 남자주인공이 녹초가 된다. 그는 결국 여성과의 사랑은 자신이 갈 길이 아님을 절감하고서는 결별을 선언하다. 그는 험난한 남방우편기 조종사의 고독한 길을 택한다.
다카르 항로의 아프리카 중개기항지인 모로코의 캅 쥐비 기지의 책임자가 된다. 이 고독한 사막속의 근무는 18개월간 계속되었으며, 그를 명상가로 만들었다. 이 시기의 체험을 바탕으로 <인간의 대지>와 <성채>가 쓰여졌다.
30세가 되는 1929년 옛친구 기요메를 만나 남미로 간다. 아에로포스탈 아르헨티나 항공회사의 영업부장이 된다. 기요메는 항공이 선박과 자동차를 이길 수 있는 방법은 야간비행 뿐이라는 신념 아래 험준한 안데스산맥을 야간비행으로 넘다가 실종된다. 여러달 후에 기요메는 생환하지만, 이 체험을 소설화한 것이 <야간비행>이다.
32세 되는 해에, 이혼녀인 콩시엘로 순씬과 결혼한다. 라테코에르 비행회사에 죽 근무한다.
36세 때 <빠리 스와르>지 특파원으로 러시아를 방문하면서 여행 소감을 발표하는데, 그것이 <인생의 어떤 의미>라는 책으로 남아 있다. 이 시기 빠리-사이공간 비행시간 단축 테스트비행에 참여했던 절친한 친우 메르모즈가 태평양 상에서 실종되는 아픔을 겪는다.
39세 때, 뉴욕과 남아메리카 최남단 비행노선개척 실험 비행에 나섰다가 과테말라 상공에서 추락 중상을 입었다.
40세 때인 1939년 <인간의 대지>가 아카데미 프랑세즈로부터 소설 대상을 받았다. 2차 대전이 발발하여, 공군대위로 소집되어 교육장교로 임관되었다. 공군을 떠나 민간항공회사 파이럿으로 근무한지 17년만의 조국의 부름이었다. 이후 오르꽁트에 주둔한 2-33 정찰비행대에 소속되었다. 이 해에 친구 기요메가 비행사고로 죽었다.
2-33 정찰비행대 체험을 소설로 쓴 것이 <전시 조종사>이다.
기요메의 죽음과 자신의 나이 탓으로 전투조종사로 참전하지 못하는 비애를 삭일 수 없었던 셍텍쥐페리는 공군을 떠나 미국 망명길에 오른다. <인간의 대지>와 <전시 조종사>가 영역되어 출간되었으며, 미국민들의 비상한 관심을 끌었다.
이 시기에 <어린 왕자>가 집필되었는데, 이 경우 어린왕자가 살고 있는 B612 혹성을 조국 프랑스라고 말하는 평론가도 있다. 소혹성에서 유일한 동반자인 장미가 너무나 괴팍하여 어린왕자는 이 별을 떠나 지구로 왔다. 그러나 그는 지구에는 너무나 많은 장미가 있음을 알게되고 몸체는 버려버리고 영혼만이 소혹성으로 돌아간다.
셍텍쥐페리가 프랑스로 돌아가 자신의 옛소속 부대인 2-33부대에 복귀된 것은 1942년이었고, 그가 죽기 바로 전전 해였다. 단 5회 정찰비행만 허용한다는 조건이었다. 세계적인 작가가 된 셍텍쥐페리가 프랑스공군으로서도 긍지이자 짐이었다.
당시 프랑스 공군의 2-33부대는 미공군의 체제 하에 있었으며, 이 부대장인 이커장군에게 부대복귀를 청원하는 셍텍쥐페리의 편지들이 무수히 남아 있다.
그가 정찰비행을 위해 비행기에 올라갔을 때, 양 어깨가 망가져 조종간에 두 손을 얹어놓을 수조차 없었다. 그는 5회 출격 약속을 어기고 8회째 출격하고서는 귀환하지 않았다. 목격파이럿의 증언으로서는 그의 애기가 콜시카 남방 100 킬로 지점까지는 무사히 비행했다고 한다.
As far as writers go, Saint-Exupery was not a prolific one. All je left us were four "full-lenght" novels that weren't even that long.They are Southern Mail(1926),
Night Flight(1931), Wind,Sand and Stars(1939) and Flight to Arras(1942) There are also the additional works The Little Prince(1943) and, posthumous, The Wisdon of the Sands.
Saint-Exupery was born in Lyon in 1900. His father was a viscount who owned two ancient castles. He had a younger brother, Francois, who died young, and three younger sisters. In the two ancient palaces that their father left them, the five siblings spent a fairy tale-like chidhood After spending time at diffenent schools in Lyon, Saint-Exupery moved to Fribourg, Switzerlands, to study when he was 15. He spent three years there, and would later always miss the place. To prepare for his baccalaureate exam, Saint-Exupery returned to Paris and entered a boarding school. At age 20, he failed to gain entry to the Naval Academy. A year later, he entered Ecole des Beaux_Arts to the architecture, also studying art for six months. He was able to do the illstrations for The Littlee Pince because of his time at the school.
Saint-exupery firt flew at 22, when he began his military service ine the Air Force. He served in the Second Regiment of Chasseurs(light cavalry) as part of the maintenance unit. He received pilot training and was dispatched to a unit in Casablanca as their cadet. At age 24, Saint-Exupery joined the 34th Aviation Regiment-tasked with protecting Paris airports-as a flight officer. He crashed into Le Bourget airport, fracturing his skull, but later recovered.
His personal life was also busy. He got engaged to poet and novelist Louise de Vilmorin, but their dalliance was soon broken off. After being discharged fron the Air Force, Saint-Exupery joinded a small commercial company and later worked as a car salesman in order to make ends meet. His previous relationship over. Saint-exupery attempted to fill the void by dating Renee de Sauyssine, the yonger
sister of a friend from his boarding school days. He wrote her numerous letters, a collection of which remains intact to this day
All the recommendation of a priest from the boarding school,Saint-Exupery got a job at Group Latecoere, and became the pilot on the Toulouse-Dakar route, Southern Mail is the fictional tale of his life during this period. The female lead in the book. Genevieve, is based on Louise de Vilmorin. The main character attempts to take flight with his fiancee. but during their journey her fickle and nagging personality wears him down. The man decides he is not preparerd for the romance and terminates the relationship. In his stead, he pursues the lonely life of a mail courier pilot.
As for Saint-Exupery, he later became the airline stopover manager at Cape Juby airfield, in the then Spanish zone of South Morocco, the midpoint of the Dakar route. He spent 18 months in the lonely desert, an experience which helped turn him into a meditator. That time also laid the foundations for Wind, Sand and Stars and The Wisdon of the Sands.
When he turned 30, Saint-Exupery flew to South America with old pilot friend Henri Guillaumet and was appointed thee derector of the Aeroposta Argentina
Guillaumet, believing the only way airlines could beat ships and automobiles was to fly at night, was lost while navigating the Andes. Found a few months later, Saint-Exupery turned his friend's experience into Night flight.
At age 32, Saint-Exupery married a widow named Consuelo Gomex Carrillo. Illutrating his nomadism, at one time he even worked as a Russia correspondent for the newspaper Paris-Soir. His travelogue later became the basis of a book. During this period, he lost another close friend, Jeans Mermoz, also a pilot-this time permanently. He disappeared above the Pacific Ocean during a test flight aimed at reducing the traveling time between Paris and Saigon. At 39, on a flight exploring the route between New York and the southernmost point in South America, Saint-exepery crashed in Guatemala and suffered serious injuries. A year later, 1n 1939, his book, Wind, Sand and Stars won the French literary award,Grand Prix du Roman de l'Academie Francaise.At the outbreak of World War 11, Saint-Exupery was drafted back into the military as an Air Force lieutenant, serving as a training officer. Saint -Exupery was assigned to the Reconnaissance Group 11/33 squadron, the same year Guillaumet was this time killed in a a crash. His experience with the unit led to Fliglt to Arras.
Unable to oevercome the death of this friend and the fact that he was too old to serve as a combat pilot, Saint-exupery left for the United Satres. Wind, Sand and Stars and Night Flight were translated into English, attracting wide interest from Amercican readers.
The Little Prince was written around this time. Some reviewers have said the asteroid B612, where the pince in the strory lives, is France. An ill-tempered rose-his sole companion on the planet- forces the Little Prince to leave for Earth. But he realizes there are too many roses on the planet and decides to leave his body behind and take his soul back to B612.
It was 1942 when Saint-Exupery returned to France and rejoined 11/33. That was two years before he died. The condition for his return was that he would only be allowed five reconnanssance flights. For the French Air Force, Saint-Exupery, by then a world-famous writer, was a source of both pride and burden. The 11/33 unit was controlled by the United States Air Force, and there are many Saint-Exupery-penned letters illustrating his pleas with the commanding general Ira Eaker for the return.
When he boarded the plane for a reconnaissance flight, his shoulders hurt so badly that he could barely place his hands on the control stick. He never stuck to his word on the five-flight condition, and, on the eighth, failed to return. According to withnesses, he had been flying fine until a point about 100 kilometers south of Corsica.
History will be the judge of his dual talents. Numerous novelists have shined like stars, but, arquably, none shined as quietly yet brightly as Saint-Exupery. In France, the great and the good are commemorated in the Pantheon Paris. But Saint-Exupery's remains, lost in the Mediterranean Sea, obviously didn't make it. instead there is a plaque, a fitting testimony to an extrordinary life.
*Chung so_sung has a phD in French literature, and is a novelist and a professor emeritus at Dankook University
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