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[스크랩] Ron Mueck - 벌거벗은 Super Realism

鶴山 徐 仁 2005. 10. 30. 01:50

RON MUECK

Mueck, Ron - 벌거벗은 Super Realism Ron Mueck의 이야기는 출생과 모성, 인간으로 시작되는 물음이다. 그것은 인간에 대한 근본적인 출발이며 삶에 대한 회고의 성격을 지닌다. 비범한 기술과 섬세한 감각으로 만들어내는 조각들은 인간의 육체와 감정에 대한 편견과 오만을 없애고 순수한 영혼의 쉼터를 제공해준다. 그는 영화나 TV 속의 장면을 스케치하고 독창적인 이미지를 구현해내는 일을 통해 예술가로서의 공부를 시작한다. 정규 미술교육을 받은 것도 아니고 대단한 학벌을 지닌 인물도 아니다. 소위 예술계에는 학벌주의가 팽배해 있어 귀감이 될만한 일이 아닐 수 없다. 학력보다는 재능과 소양을 높이 평가하는 유럽에서나 가능한 일일까? 그를 비판하는 시각도 만만치 않다. 몇몇 비판자들은 Ron Mueck의 작품을 값싼 모델쯤으로 여기고 있다. 그러나 대다수의 예술가와 비평가들은 작가주의적 정신으로 만들어낸 Hyperrealism의 성과이며 차별화된 감성의 집합체라고 생각한다. 또 시각적 유희나 즐거움에 대한 경멸로 참아왔던 청교도주의, 추상과 모호함에 대한 혐오, 예술의 귀족주의적 발상에 대한 깊은 불신과 저항이 작품 속에 내재하여 있다고 여긴다. 그는 1997년, Royal Academy에서 열린 Sensation 전시회에서 세계적인 주목을 받고 훌륭한 예술가로 평가되기 시작한다. (Ron Mueck은 London-based Australian-born 조각가이다.) 그의 작업은 모델을 구상하고 점토로 이미지를 만듦으로써 출발한다. 그리고 주형을 잡고 실리콘을 입힌 후 섬유코팅(Fibre-Glass)으로 최종 마무리를 한다. 전체적으로 흠 잡을 때 없는 근육과 신경조직, 피부와 정맥, 머리털과 인체 비례는 혀를 내두를 정도다. 그의 조각들은 숨 쉬고 생각하는 것처럼 보인다. 무시무시한 현실주의지만 관객들의 마음에 깊은 감동과 여운을 준다. 인생을 회고하게끔 한다고나 할까? 특히 '그리스도의 아기'에서는 평범한 인간으로서 회화에 반영되어 있지 않았던 그동안의 미적 모순을 적나라하게 비판한다. 그리스도의 참 뜻은 신성에 있는 것이 아니라 그의 고난과 사랑에 있다는 얘기겠다.

Mask II, 2001 mixed media 30 3/8 X 46 1/2 X 33 1/2 inches Mask II, 2001 mixed media 30 3/8 X 46 1/2 X 33 1/2 inches Mother and Child, 2001 mixed media 9 1/2 X 35 X 15 inches Mother and Child, 2001 mixed media 9 1/2 X 35 X 15 inches Mother and Child, 2001 mixed media 9 1/2 X 35 X 15 inches Untitled (Seated Woman), 1999 Mixed media (silicon, acrylic, polyurethane, foam and fabric) 25 X 17 X 16 1/2 inches Untitled (Big Man), 2000 Pigmented polyester resin on fiberglass 81 x 46 1/4 x 82 1/4 inches Angel Ron Mueck, 1997 Dead Dad 1996-7 silicon & acrylic 20 x 102 x 38 cm Susanna Greeves and Colin Wiggins Ron Mueck, 2003 Ron Mueck Pregnant woman 2002 Collection: National Gallery of Australia Mask 1997 polyester resin and mixed media 158 x 153 x 124 cm Big Baby 2, 1996-97 Pinocchio, 1996 Untitled, 2000 Untitled (Boy), 1999 Untitled, 1999 Ghost BIG BABY 1, 1997 Swaddled Baby, 2002 Man in a Boat, 2002 Ron Mueck Australian, born Melbourne, 1958 Ron Mueck is a London-based photo-realist artist. Born in Melbourne, Australia, to parents who were toy makers, he labored on children’s television shows for 15 years before working in special effects for such films as “Labyrinth,” a 1986 fantasy epic starring David Bowie. Muek then started his own company in London, making models to be photographed for advertisements. He has lots of the dolls he made during his advertising years stored in his home. Although some still have, he feels, “a presence on their own,” many were made just to be photographed from a particular angle—”one strip of a face,” for example, with a lot of loose material lurking an inch outside the camera’s frame. Eventually Mueck concluded that photography pretty much destroys the physical “presence” of the original object, and so he turned to fine art and sculpture. In the early 1990s, still in his advertising days, Mueck was commissioned to make something highly realistic, and was wondering what material would do the trick. Latex was the usual, but he wanted something harder, more precise. Luckily, he saw a little architectural decor on the wall of a boutique and inquired as to the nice, pink stuff’s nature. Fiberglass resin was the answer, and Mueck has made it his bronze and marble ever since. In the three years since his participation in Sensation: Works from the Saatchi Collection, Mueck has posted shows at major galleries in New York, Germany, not to mention selection for the London Millenium Dome and now his work is the subject of a solo exhibition at that city’s highest profile contemporary art space, Anthony d’Offay gallery. God Of Thunder - Kitaro 출처카페/사라하의 노래

 
출처 : 비둘기의 집 |글쓴이 : 비둘기 [원문보기]